ارتباط پزشک و بیمار

در طول زندگی و بخصوص در دوران سالمندی داشتن ارتباط پزشک و بیمار بسیار ضروری است . صحبت کردن در مورد سلامتی شما به معنای به اشتراک گذاشتن اطلاعات جسمی ، عاطفی و ذهنی شماست . دانستن نحوه توصیف علائم و ایجاد نگرانی های‌تان به شما کمک می کند تا در مراقبت های بهداشتی شریک متخصص داشته باشید .

هر علائمی را که دارید با پزشک به اشتراک بگذارید

علائم گواه بیماری یا اختلال در بدن است . نمونه هایی از این علائم شامل درد ، تب ، یک توده یا برجستگی ، کاهش وزن و افزایش غیر قابل توضیح و یا خواب سخت است .

در توصیف علائم خود واضح و مختصر باشید . توضیحات شما به پزشک کمک می کند تا مشکل را تشخیص دهد . معاینه فیزیکی و آزمایشات پزشکی اطلاعات ارزشمندی را ارائه می دهند ، اما علائم شما پزشک را در جهت درست هدایت می کند .

پزشک از شما سؤال می کند که چه زمانی علائم شما شروع شده است ، چه ساعتی از روز اتفاق می افتد ، چه مدت آنها طول می کشد (ثانیه؟ روز؟) ، چند مرتبه رخ می دهد ، اگر به نظر می رسد حالتان بدتریا بهتر شده است و اگر شما را از بیرون رفتن باز می دارد ؟ یا فعالیتهای معمول خود را انجام دهید .

قبل از تماس با پزشک یا یادآوری برخی از علائم خود را یادداشت کنید . نگرانی شما به دلیل وجود برخی علائم جسمی یا روحی نشانه ضعف نیست . صادق بودن در مورد آنچه تجربه می کنید به معنای شکایت نیست . پزشک باید بداند که چه احساسی دارید .

سؤالاتی که باید در مورد علائم خود از خود بپرسید:

  • علائم من دقیقاً چیست ؟ ارتباط پزشک و بیمار
  • آیا علائم ثابت است ؟ اگر اینطور نیست ، چه زمانی آنها را تجربه می کنم ؟ ارتباط پزشک و بیمار
  • آیا کاری که انجام می دهم باعث بهبود علائم می شود ؟ یا بدتر؟ ارتباط پزشک و بیمار
  • آیا علائم بر فعالیتهای روزانه من تأثیر می گذارد ؟ کدام یک ؟ چطور؟ ارتباط پزشک و بیمار

در مورد تمام داروهای خود اطلاعاتی کسب کنید

امکان تعامل داروها وجود دارد و باعث عوارض ناخوشایند و گاه خطرناک می شود . پزشک باید درباره همه داروهای مصرفی شما از جمله داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی یا مکمل های گیاهی آگاهی داشته باشد . لیستی تهیه کنید یا همه چیز را با خود به دیدار خود بیاورید . قطره های چشمی ، ویتامین ها و ملین ها را فراموش نکنید .

هر چند وقت یکبار هرگونه حساسیت به دارو یا واکنش هایی که داشته اید را برای پزشک خود شرح دهید . بگویید کدام داروها برای شما مناسب هستند . مطمئن باشید که پزشک شماره تلفن داروخانه مورد استفاده شما را دارد . ردیابی داروها : برگه کاری می تواند به شما کمک کند .

در مورد داروی جدید باید از پزشک خود سؤال کنید .

در مورد عادت های خود به پزشک بگویید

برای ارائه بهترین خدمات ، پزشک باید شما را به عنوان یک فرد درک کند و بداند زندگی شما چگونه است . پزشک ممکن است از شما بپرسد که در کجا زندگی می کنید ، چه غذایی می خورید ، چگونه می خوابید ، روزانه چه کارهایی انجام می دهید ، از چه فعالیت هایی لذت می برید ، رابطه جنسی شما چگونه است و آیا سیگار می کشید ؟ نوشیدنی الکلی یا گاز دار می نوشید ؟ با پزشک خود روراست و صادق باشید . این تعامل به او کمک می کند تا شرایط پزشکی شما را به طور کامل درک کند و بهترین گزینه های درمانی را به شما پیشنهاد کند .

سایر نگرانی های زندگی خود را با پزشک خود در میان بگذارید

سلامتی شما تأثیر زیادی در سایر قسمت های زندگی شما دارد . پزشک ممکن است از شما سؤال کند که زندگی شما چگونه پیش می رود . این پیچیده و مبهم نیست . اطلاعات در مورد اتفاقات زندگی شما ممکن است از نظر پزشکی مفید باشد . بگذارید پزشک در مورد هرگونه تغییر عمده یا استرس در زندگی شما ، مانند طلاق یا فوت یک دوست عزیز آگاهی داشته باشد .

لازم نیست که به جزئیات بپردازید . ممکن است بخواهید چیزی مثل این را بگویید : “شاید برای شما مفید باشد که بدانید خواهرم از آخرین دیدار من با شما درگذشت” یا “من اخیراً مجبور شدم خانه خود را بفروشم و همراه دخترم حرکت کنم.” ارتباط پزشک و بیمار

اگر بیمار شوید ممکن است نگرانی یا آرزوهایی در مورد مراقبت از خود داشته باشید . اگر در مورد انتخاب شما سؤالی دارید ، از پزشک خود سوال کنید . شما می توانید خواسته های خود را از طریق اسناد قانونی مشخص کنید . به طور کلی ، بهترین زمان برای صحبت با پزشک خود در مورد این مسائل در حالی است که شما هنوز هم نسبتاً سالم هستید . ارتباط پزشک و بیمار

بیمه درمانی و بیمه درمانی خصوصی ممکن است این مباحث را با پزشک شما پوشش دهند . یکی از راه های مطرح کردن این موضوع این است که بگوییم : ”من نگران این هستم که اگر خیلی بیمار بودم و احتمالاً بهتر نمی شوم در بیمارستان چه اتفاقی می افتد. آیا می توانید به من بگویید که به طور کلی در آن صورت چه اتفاقی می افتد؟ ” ارتباط پزشک و بیمار

ارتباط پزشک و بیمار

تصمیم سخت دیگری که بسیاری از افراد سالخورده با آن روبرو هستند این است که یا به جایی منتقل شوند که بتوانند کمک بیشتری داشته باشند – غالباً یک مرکز زندگی مسکونی . اگر در نظر دارید چنین حرکتی انجام دهید ، پزشک می تواند بر اساس سلامتی و شرایط دیگر به شما در تصمیم گیری و بررسی جوانب مثبت و منفی کمک کند . او ممکن است بتواند شما را به یک مددکار اجتماعی یا یک آژانس محلی معرفی کند که می تواند در یافتن یک مرکز زندگی مساعدت کننده کمک کند .

 

چگونه یکی از همراهان بنیاد فرهنگ سالمندی برای کمک باشم؟

از هر چهار نفر در جهان یک نفر در مقطعی از زندگی با سلامت روان دست و پنجه نرم می کند. با همه گیر شدن ویروس کرونا و اقتصاد نابسامان در تمامی کشورها، اکنون بسیاری از سالمندان دچار بحران شده اند. بیش از هر زمان دیگر ، مردم و بخصوص سالمندان به مکانی قابل اعتماد نیاز دارند تا برای راهنمایی و امید گرفتن به آن مراجعه کنند. نه تنها در زمان بیماری کرونا بلکه بصورت کلی این ماموریت ما در بنیاد فرهنگ سالمندی است.

در وب سایت بنیاد فرهنگ سالمندی سعی بر این است تا هرکسی بتواند در صورت نیاز اطلاعات لازم و مطمئن را دریافت کند. مهم نیست افراد چه دین و مذهبی دارند ، در کجا زندگی می کنند و یا استطاعت مالی دارند. ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد و غیرانتفاعی که وابستگی به هیچ شخص، شرکت، سازمان یا ارگانی ندارد ، به کمک شما نیاز داریم.

اگر قبلاً با ما مشارکت کرده اید ، ما سپاسگزار شما هستیم و لطفا این مشارکت را ادامه دهید. اگر این کار را نکرده اید ، لطفاً به ما کمک کنید تا بتوانیم هر روز بهتر از روزهای قبل قدم بردایم.

ارتباط پزشک و بیمار

سازمان بهداشت جهانی

[/vc_column_text]