همه ما به یک استراحت مناسب در شب نیازمندیم. خواب کافی به ما کمک می کند سالم و هوشیار بمانیم. اما ، بسیاری از افراد مسن به خوبی نمی خوابند . اگر شما هم از این دسته افراد هستید بهتر است زودتربا مراجعه به پزشک این مشکل را برطرف کنید . بیدار شدن صبحگاهی آن هم هر روز با احساس خستگی نشانه این است که شما انرژی مورد نیاز خود را با خواب بدست نمی آورید.

خواب و پیری

یک خواب خوش شب ، بزرگسالان مسن در هر شب 7 تا 9 ساعت پوند تقریباً به همان میزان خواب نیاز دارند. اما افراد مسن تر تمایل دارند زودتر به خواب بروند و زودتر از زمان جوانی از خواب بیدار شوند.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است افراد مسن در شب خواب کافی نداشته باشند. احساس بیماری یا درد بودن می تواند خوابیدن را سخت کند. برخی از داروها می توانند شما را بیدار نگه دارند. مهم نیست که دلیل این امر ، اگر خواب شب خوبی ندارید ، روز بعد ممکن است:

  • تحریک پذیر باشید
  • مشکلات حافظه داشته باشید یا فراموشی باشید
  • احساس افسردگی می کنید
  • سقوط یا تصادف بیشتر داشته باشید

یک شب خوب بخوابید


یک خواب خوش شب . هر روز ، حتی در تعطیلات آخر هفته یا هنگام مسافرت ، به خواب بروید و همزمان بیدار شوید.پیرتر بودن به معنای این نیست که شما باید همیشه خسته باشید. شما می توانید کارهای زیادی را انجام دهید تا به شما در داشتن یک خواب خوب شب کمک کند. در اینجا چند ایده آورده شده است:

  • اگر می توانید از چرت زدن در اواخر بعد از ظهر یا عصر خودداری کنید. چرت ممکن است شما را در شب بیدار نگه دارد.
  • روال خواب را توسعه دهید. هر شب برای استراحت وقت بگذارید. بعضی از افراد کتاب می خوانند ، به موسیقی آرامش بخش گوش می دهند ، یا در یک حمام گرم خیس می شوند.
  • سعی کنید در اتاق خواب از تلویزیون تماشا نکنید یا از رایانه ، تلفن همراه یا رایانه لوحی خود استفاده نکنید. نور این دستگاه ها ممکن است خوابیدن را برای شما دشوار کند. و نمایش یا فیلم های نگران کننده یا نگران کننده مانند فیلم های ترسناک ممکن است شما را بیدار نگه دارند.
  • اتاق خواب خود را در دمای راحت ، نه خیلی گرم و نه خیلی سرد نگه دارید و تا حد امکان ساکت باشید.
  • عصرها و هنگام آماده شدن برای رختخواب از نور کم استفاده کنید .
  • هر روز به طور مرتب ورزش کنید اما در مدت زمان 3 ساعت از خواب نباشد.خواب خوب شب در سالمندی
  • از خوردن وعده های غذایی بزرگ نزدیک به زمان خواب خودداری کنید – آنها می توانند شما را بیدار نگه دارند.
  • اواخر روز از کافئین دوری کنید. کافئین (موجود در قهوه ، چای ، سودا و شکلات) می تواند شما را بیدار نگه دارد.
  • به یاد داشته باشید – الکل به شما کمک نمی کند که بخوابید. حتی مقادیر کم نیز خوابیدن را دشوار می کند.

بی خوابی در بزرگسالان مسن شایع است

بی خوابی شایعترین مشکل خواب در بزرگسالان 60 ساله و بالاتر است. افراد مبتلا به این بیماری در خوابیدن و خوابیدن مشکل دارند. بی خوابی می تواند روزها ، ماهها و حتی سالها ادامه یابد. مشکل در خواب می تواند به معنای شما باشد:

  • خیلی وقت بخوابید تا بخوابید
  • بارها در شب بیدار شوید
  • زود بیدار شوید و قادر به بازگشت به خواب نیستید
  • از خواب بیدار شوید
  • در طول روز بسیار خواب آلود هستید

خواب خوب شب در سالمندی

غالباً عدم توانایی در خواب یک عادت محسوب می شود. برخی از مردم نگران خوابیدن حتی قبل از خوابیدن نیستند. این ممکن است خوابیدن و خوابیدن را دشوارتر کند.

برخی از بزرگسالان مسن که در خواب مشکل دارند ممکن است از کمبود خواب بدون نسخه استفاده کنند. برخی دیگر ممکن است از داروهای بدون نسخه برای کمک به خوابیدن استفاده کنند. این داروها ممکن است هنگام استفاده برای مدت کوتاهی به شما کمک کند. اما به یاد داشته باشید ، داروها درمانی برای بی خوابی نیستند.

ایجاد عادات سالم هنگام خواب ممکن است به شما در خواب خوب کمک کند.

خواب آپنه

افراد مبتلا به آپنه خواب هنگام خواب ، مکثهای کوتاهی در تنفس دارند. این مکث ها ممکن است بارها در طول شب اتفاق بیفتد. در صورت عدم درمان ، آپنه خواب می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند فشار خون بالا ، سکته مغزی یا از دست دادن حافظه شود.

خواب خوب شب در سالمندی

می توانید آپنه خواب داشته باشید و حتی آن را نمی دانید. احساس خواب آلودگی در طول روز و به شما گفته می شود که شب ها با صدای بلند میوزید ، می تواند نشانه ای از بروز آپنه خواب باشد.

اگر فکر می کنید دچار آپنه خواب هستید ، به پزشک مراجعه کنید که می تواند این مشکل خواب را درمان کند. شاید شما نیاز به یادگیری خواب در موقعیتی داشته باشید که مجاری هوایی شما را باز نگه دارد. درمان با استفاده از دستگاه فشار مستمر فشار هوایی (CPAP) تقریباً همیشه به افراد مبتلا به آپنه خواب کمک می کند. دستگاه دندانپزشکی یا جراحی نیز ممکن است کمک کند.

اختلالات حرکتی و خواب

سندرم پاهای بی قرار ، اختلال حرکتی دوره ای اندام و اختلال عملکرد سریع حرکت حرکتی چشم در بزرگسالان مسن شایع است. این اختلالات حرکتی می تواند خواب مورد نیاز شما را از بین ببرد.

افراد مبتلا به سندرم پاهای بی قرار و یا RLS احساس می کنند که در یک یا هر دو پا سوزن سوزن ، خزنده یا پین و سوزن وجود دارد. این احساس در شب بدتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد داروها برای درمان RLS به پزشک خود مراجعه کنید.

اختلال حرکتی دوره ای اندام یا PLMD باعث می شود افراد هر 20 تا 40 ثانیه در طول خواب لرزند و لگد بزنند. داروها ، حمام گرم ، ورزش و ورزش های آرامش بخش می تواند به شما کمک کند.

حرکت سریع چشم یا همان REM ، اختلال رفتار خواب وضعیت دیگری است که ممکن است گرفتن یک خواب خوب شبانه را سخت تر کند. در هنگام خواب نرمال REM ، عضلات شما قادر به حرکت نیستند ، بنابراین بدن شما همچنان می ماند. اما اگر اختلال در عملکرد خواب REM دارید ، عضلات می توانند حرکت کنند و خواب شما مختل شود.

بیماری و خواب آلزایمر – یک مشکل خاص

بیماری آلزایمر اغلب عادت های خواب فرد را تغییر می دهد. برخی از افراد مبتلا به آلزایمر بیش از حد می خوابند. دیگران به اندازه کافی نمی خوابند. بعضی از افراد در طول شب بارها از خواب بیدار می شوند. برخی دیگر شب ها سرگردان یا فریاد می زنند .

فرد مبتلا به آلزایمر تنها کسی نیست که خواب خود را از دست بدهد. مراقبان ممکن است شبهای بی خوابی داشته باشند و بخاطر چالش هایی که با آنها روبرو هستند ، خسته شوند.

اگر مراقب کسی هستید که مبتلا به آلزایمر است ، این اقدامات را انجام دهید تا او را ایمن تر کنید و به شما در بهتر خوابیدن شب کمک کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که کف از اشیاء پاک است. خواب خوب شب در سالمندی
  • هرگونه دارویی را قفل کنید. خواب خوب شب در سالمندی
  • میله های گرفتن را در حمام بچسبانید. خواب خوب شب در سالمندی
  • یک دروازه را در پله ها قرار دهید. خواب خوب شب در سالمندی

خواب ایمن برای بزرگترها

سعی کنید یک مکان امن و استراحت برای خواب تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که در هر طبقه از خانه آلارم دود دارید. قبل از رفتن به رختخواب ، تمام پنجره ها و درهایی که به بیرون منتهی می شوند قفل کنید. ایده های دیگر برای خواب شبانه عبارتند از:

  • با شماره تلفن های اضطراری در کنار تخت خود یک تلفن نگه دارید. خواب خوب شب در سالمندی
  • یک لامپ در دسترس داشته باشید که به راحتی روشن شود. خواب خوب شب در سالمندی
  • در صورت از خواب بیدار شدن از خواب یک لیوان آب در کنار تخت قرار دهید. خواب خوب شب در سالمندی
  • آیا سیگار می کشید ، به خصوص در رختخواب. خواب خوب شب در سالمندی
  • فرشهای منطقه را جدا کنید تا اگر در طول شب از رختخواب خارج شدید ، سفر نکنید. خواب خوب شب در سالمندی

نکاتی برای کمک به خوابیدن شما

شما ممکن است در مورد برخی از ترفندها شنیده باشید که به شما در خواب کمک می کند. شما واقعاً نیازی به شمارش گوسفند ندارید. می توانید به آرامی 100 عدد را بشمارید. بعضی افراد می دانند که بازی های ذهنی باعث خواب آلودگی آنها می شود. به عنوان مثال ، به خود بگویید 5 دقیقه قبل از خواب بلند است و شما فقط سعی می کنید کمی بیشتر بخوابید. خواب خوب شب در سالمندی

برخی افراد می دانند که آرامش بدن آنها را به خواب می برد. یک راه برای انجام این کار این است که تصور کنید انگشتان پا کاملاً آرام باشد ، سپس پای شما ، و سپس مچ پا شما کاملاً آرام باشد. بخش خود را بر اساس قسمت های دیگر ، بقیه بدن خود را انجام دهید. ممکن است قبل از رسیدن به بالای سر خود ، بخوابید. خواب خوب شب در سالمندی

از اتاق خواب خود فقط برای خواب استفاده کنید. بعد از خاموش کردن چراغ ، حدود 20 دقیقه دراز کشیده تا بخواب بروید. اگر هنوز بیدار هستید و خواب آلودگی ندارید ، از رختخواب خارج شوید. وقتی احساس خواب آلودگی می کنید ، به رختخواب بروید. خواب خوب شب در سالمندی

اگر بیش از 2 یا 3 هفته به صورت پیوسته همچنان احساس خستگی و ناتوانی دارید ، ممکن است مشکل خواب داشته باشید. با پزشک خود در مورد تغییراتی که می توانید ایجاد کنید تا خواب بهتری در شب داشته باشید صحبت کنید.

راه های غیر معمول و ساده برای آرامش در خواب

برخی راه‌های غیر معمول وجود دارد که می‌توان با کمک آنها خواب بهتر و راحت‌تری داشت لطفا آنها را نیز مطالعه کنید.

خواب خوب شب در سالمندی