چالش های پاسخگویی به پیری جمعیت

هیچ فرد مسن معمولی وجود ندارد. برخی از افراد 80 ساله دارای توانایی های جسمی و ذهنی مشابه بسیاری از افراد 30 ساله هستند. افراد دیگر کاهش قابل توجهی در ظرفیت ها در سنین بسیار پایین تر را تجربه می کنند. یک پاسخ جامع بهداشت عمومی باید به این طیف وسیع از تجربیات و نیازهای سالمندان پاسخ دهد. پیری و سلامتی

تنوع مشاهده شده در سنین بالاتر تصادفی نیست. بخش بزرگی از محیط‌های فیزیکی و اجتماعی افراد و تأثیر این محیط‌ها بر فرصت‌ها و رفتار سلامتی آنها ناشی می‌شود. رابطه ای که ما با محیط خود داریم به دلیل ویژگی های شخصی مانند خانواده ای که در آن متولد شده ایم، جنسیت و قومیت ما منحرف است و منجر به نابرابری در سلامت می شود.

پیری و سلامتی

افراد مسن معمولاً ضعیف یا وابسته فرض می شوند و باری بر دوش جامعه هستند. متخصصان بهداشت عمومی و جامعه به‌عنوان یک کل، باید به این نگرش‌ها و سایر نگرش‌های مربوط به سن توجه کنند، که می‌تواند منجر به تبعیض شود، بر نحوه تدوین سیاست‌ها و فرصت‌هایی که افراد سالمند برای تجربه سالمندی سالم دارند، تأثیر بگذارد.

جهانی شدن، تحولات تکنولوژیکی (مثلاً در حمل و نقل و ارتباطات)، شهرنشینی، مهاجرت و تغییر هنجارهای جنسیتی بر زندگی افراد مسن به روش های مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می گذارد. یک پاسخ بهداشت عمومی باید این روندهای فعلی و پیش بینی شده را بررسی کند و بر این اساس سیاست ها را چارچوب بندی کند.

 

پیری و سلامتی

اقدام عملی WHO

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال های 2021 تا 2030 را به عنوان دهه سالمندی سالم اعلام کرد و از WHO خواست اجرای آن را رهبری کند. دهه پیری سالم یک همکاری جهانی است که دولت‌ها، جامعه مدنی، آژانس‌های بین‌المللی، متخصصان، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و بخش خصوصی را برای 10 سال اقدام هماهنگ، کاتالیزور و مشارکتی برای تقویت زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر گرد هم می‌آورد. پیری و سلامتی

این دهه بر اساس استراتژی و برنامه اقدام جهانی WHO و برنامه اقدام بین المللی مادرید سازمان ملل متحد در مورد پیری است و از تحقق دستور کار 2030 سازمان ملل در مورد توسعه پایدار و اهداف توسعه پایدار حمایت می کند.

دهه سالمندی سالم (2021-2030) به دنبال کاهش نابرابری در سلامت و بهبود زندگی افراد مسن، خانواده‌ها و جوامع آنها از طریق اقدام جمعی در چهار زمینه است: تغییر نحوه تفکر، احساس و عمل ما نسبت به سن و سن. توسعه جوامع به روشی که توانایی های افراد مسن را تقویت کند. ارائه مراقبت های یکپارچه و خدمات بهداشتی اولیه با محوریت فرد که به افراد مسن پاسخگو باشد. و دسترسی به مراقبت طولانی مدت با کیفیت برای افراد مسن که به آن نیاز دارند فراهم می کند.

 

دسته بندی: الفبا, پ, سلامت جسمانی, فرهنگ سالمندی

نویسنده: ادمین

برو به بالا